Innovatorium 2-middel.jpg

innovatorium officieel geopend

Dinsdag 8 november is het iNNOVATORIUM officieel geopend door de leerlingen van groep 7 van De Twilling. Lees hieronder het krantenartikel van de Leeuwarder Courant.

Met bewondering en lichte jaloezie keken ouders dinsdag naar alle moderne techniek waarover hun kinderen kunnen beschikken in het ‘Innovatorium’.

Van high-tech Lego tot bestuurbare robots en van virtual reality-brillen tot een green screen voor fotobewerking: in het Innovatorium van Onderwijsgroep Fier lijkt geen nee te koop als het gaat om technisch vernuft. De leerlingen weten er wel raad mee. Ze zijn razend enthousiast.

Electrische verbindingen

Kijk naar Jesper (10) uit groep 7 van openbare basisschool De Twilling in Stiens: met speelklei maakt hij verbinding met een computer waarop gameheld Mario beweegt als hij het commando geeft. Het gaat hem niet om het programmeren, maar om te zien hoe hij elektrische verbidingen tot stand brengt. ,,Dit is gaaf. Het werkt ook met bananen, of euromuntjes.’’ En verdraaid: een stalen knijpertje met kabeltje verbindt de euro met het stroomnet en als Jesper op het muntje tikt springt Mario omhoog.

Of kijk naar de boezemvrienden Iman en Kamaal, ook 10 en uit dezelfde klas, die een Lego-robotje programmeren en al dromen van een wedstrijd tegen vier meiden uit de klas, ,,want die gaan wij winnen’’. Het enthousiasme is groot en daar is het Mark Vrolijk, directeur-bestuurder van Fier, mede om te doen. ,,We willen hier onze kinderen de vaardigheden van de 21ste eeuw bijbrengen’’, vertelt hij. ,,Zodat ze zelfbewuster in het leven staan: dit kan ik!’’. Het is het ‘waarom’ en het ‘waartoe’ van het Innovatorium, zoals Fier de plek heeft genoemd.

Inspiratieruimte voor leerkrachten

Het is niet alleen voor de leerlingen, zegt ICT-coördinator Teun Meijer van Fier. ,,Dit is ook een inspiratieruimte voor leerkrachten. Want die moeten natuurlijk ook mee met alle ontwikkelingen. Dus als die hier komen laten we ze foto’s en filmpjes maken met de iPad, die ze dan met een programmaatje bewerken tot een mooi filmpje. Oooh, is het zo eenvoudig, denken ze dan vaak.’’

Los van alle enthousiasme dat het aanwezige technisch vernuft losmaakt bij kinderen en volwassenen, is de aankleding van de ruimte ook gericht op inspiratie. Een grote muurschildering geeft voorbeelden van beroemdheden uit het verre en recente verleden. Van Julius Caesar, Rembrandt en Eise Eisinga tot Steve Jobs en Mark Zuckerberg. ,,We willen inspireren en uitdagen’’, vertelt Meijer. ,,We zeggen tegen onze leerlingen: ben jij de volgende op die muur?’’

Leerlijn programmeren

De ruimte, die wat Fier betreft ook openstaat voor andere scholen en instellingen uit de regio, staat niet op zichzelf. De scholenkoepel heeft samen met Kennisnet, die ICT-kennis deelt met scholen, een leerlijn ontwikkeld voor kinderen in het basisonderwijs waarbij ze op jonge leeftijd al basiskennis krijgen over programmeren. ,,Dat is een van die vaardigheden die je tegenwoordig goed kunt gebruiken in onze maatschappij’’, aldus Vrolijk.

Dan was leren vroeger wel anders - en vooral oneindig saaier. ,,Hadden wij dit vroeger ook maar op school gehad!’’, was een verzuchting die uit meerdere monden klonk. Ouders die nog hadden leren lezen met aap, noot, Mies en de tafels klassikaal hadden zitten stampen: ‘Drie keer vier is twaalluf, vier keer vier is zèèèstien..’ Maar ja, dat waren natuurlijk de vaardigheden van die hopeloos ouderwetse twintigste eeuw.

 

 

foto & video